RIO Braided-Loop SALMON 30 lb 4pk Extra Large
RIO Flugfiskeutrustning
RIO Products var ideen til Jim & Kitty Vincent. Jim, en livslång flugfiskare, friluftsskribent, fotograf och generell flugfiske boms startade företaget 1990. Innan dess tillbringade Jim och Kitty sina liv med att turnera Nordamerika i en Airstream-trailer, från Key West till British Columbia, och skrev, fotograferade och fiskade där de hittade vatten. På den tiden fanns det inga specialiserade avsmalningar, och Jim klippte upp och epoxyskarvade ihop bitar av fluglinor för att få det han ville.
1991 tog Jim och Kitty med sina 10 första produkter till den årliga återförsäljarutställningen för flugfiskeutrustning i Denver. Dessa produkter inkluderade vattentäta bass- och jaktjournaler, vattentäta klibbiga etiketter och handbundna tafsar. Året därpå flyttade RIO till Blackfoot, Idaho, där Jim och Kitty etablerade en tafs- och tippetproduktionsanläggning och anställde lokalbefolkningen för att hantera den ökande efterfrågan på handbundna tafsar.
1993 gick RIO in på den knutlösa, koniska tafs- och tippetmarknaden med bland annat ett revolutionerande nytt tippetmaterial kallat 'Powerflex'. Powerflex var inte det enda nya materialet RIO köpte ut 1993, men än idag har Powerflex ett rykte för tillförlitlighet, styrka och smidighet som inte kan slås. Faktum är att sedan 2002 har RIO-tafsar och tippetmaterial varit nummer 1, bästsäljande material i flugbutiker över hela världen.
Jim och Kitty bestämde sig för att gå in på fluglinemarknaden 1994. Jims linjedesign producerades ursprungligen enligt hans specifikationer av Cortland, men olika problem ledde till att Jim bestämde sig för att bygga sin egen fluglinefabrik i Idaho Falls och 1997 rullade den första fluglinjen av produktionslinjen. Med Jims ord var de första fluglinorna som kom av "fruktansvärda". De var klumpiga, ojämna, klibbiga och hade ingen hållbarhet, men under de följande månaderna förfinades produktionsprocessen och långsamt men säkert började kvaliteten på linorna förbättras.
som kom av "grusomme". De var klumpiga, ojämna, klibbiga och hade ingen hållbarhet, men under de följande månaderna blev produktionsprocessen förfinad och sakta men säkert började kvaliteten på linjerna bli bättre.Jims plan var att anställa duktiga människor som var passionerade flugfiskare. Han kände att erfarenhet av flugfiske på vattnet i hans stab var avgörande för idéer, testning och fortsatt utveckling av flugfiskeprodukter. Jim sa "Vi anställer inte killar i vita laboratorierockar för att designa ett bättre sätt att koppla en fisk till en fluglina. Produktutvecklingsprocessen måste inkludera input från flugfiskare, guider och kaptener: och timmar, dagar och år av att stå i en älv, vada på ytor, surfa kasta eller stå på däck på en flatbåt. Denna erfarenhet är viktig och det jag letar efter när jag anställer någon." Idag gäller denna policy fortfarande, och varje avdelning hos RIO, från design, till produktion, till spoling, till kundservice och till marknadsföring är bemannad av passionerade flugfiskare. RIO har till och med flugfiskekurser (gratis och öppna för alla anställda) som delar denna passion med nykomlingar på fabriken och säkerställer att det alltid kommer att finnas flugfiskare i hjärtat av RIO.
När det gäller produkter, är RIOs policy inte bara att en fluglina ska fungera (som andra tillverkare anser), utan att leda inom fluglinjedesign och ständigt forska och bygga vidare på teknologin bakom fluglinan. RIO var det första företaget som släppte utbytbara spetslinjer, det första företaget som hade densitetskompensation på sina sjunklinor, det första företaget som hade en hållbar löplina, det första företaget som producerade specialspey-gjutning, det första företaget som hade svetsade öglor på framsidan av fluglinorna, det första företaget som producerade en flytande fluglina med en spets som inte sjunker och det första företaget som gjorde en fluglina med två beläggningar samtidigt (något RIOs ledande konkurrent fortfarande säger att inte kan göras!). Var och en av dessa innovationer har RIO först köpt till flugfiskaren, och dessa fördelar är ett direkt resultat av att RIO håller kontakten med kraven RIO Products var idén till Jim & Kitty Vincent. Jim, en livslång flugfiskare, friluftsskribent, fotograf och allmän flugfiskeboms startade företaget 1990. Innan dess tillbringade Jim och Kitty livet med att turnera Nordamerika i en Airstream-trailer, från Key West till British Columbia, och skrev, tog bilder och fiskade där de hittade vatten. På den tiden fanns det inga specialiserade avsmalningar, och Jim klippte upp och epoxyskarvade ihop bitar av fluglinor för att få det han ville ha. 1991 tog Jim och Kitty med sina 10 första produkter till den årliga återförsäljarutställningen för flugutrustning i Denver. Dessa produkter inkluderade vattentäta bass- och jaktjournaler, vattentäta klibbiga etiketter och handbundna tafsar. Året efter flyttade RIO till Blackfoot, Idaho, där Jim och Kitty etablerade en tafs- och tippetproduktionsanläggning och anställde lokalbefolkning för att hantera den ökande efterfrågan på handbundna tafsar. 1993 gick RIO in på den knutlösa, koniska tafs- och tippetmarknaden med bland annat ett revolutionerande nytt tippetmaterial kallat 'Powerflex'. Powerflex var inte det enda nya materialet RIO lanserade 1993, men än idag har Powerflex ett rykte om sig att vara pålitligt, starkt och smidigt som inte kan överträffas. Faktum är att sedan 2002 har RIO-tafsar och tippetmaterial varit nummer 1, bäst säljande material i flugbutiker över hela världen. Jim och Kitty bestämde sig för att gå in på fluglinjemarknaden 1994. Jims linjedesign producerades ursprungligen enligt hans specifikationer av Cortland, men olika problem ledde till att Jim bestämde sig för att bygga sin egen fluglinjefabrik i Idaho Falls och 1997 rullade den första fluglinjen av produktionslinjen. Med Jims ord var de första fluglinorna som kom av "fruktansvärda". De var klumpiga, ojämna, klibbiga och hade ingen hållbarhet, men under de följande månaderna förfinades produktionsprocessen och långsamt men säkert började kvaliteten på linorna bli bättre. Jims plan var att anställa duktiga människor som var passionerade flugfiskare. Han kände att erfarenhet av flugfiske på vattnet i hans personal var avgörande för idéer, testning och fortsatt utveckling av flugfiskeprodukter. Jim sa "Vi anställer inte killar i vita laboratorierockar för att designa ett bättre sätt att koppla en fisk till en fluglina. Produktutvecklingsprocessen måste inkludera input från flugfiskare, guider och kaptener: och timmar, dagar och år av att stå i en flod, vada på flater, surfa kasta eller stå på däck på en flatbåt. Denna erfarenhet är viktig och det jag letar efter när jag anställer någon." Idag gäller denna policy fortfarande, och varje avdelning hos RIO, från design, till produktion, till spoling, till kundservice och till marknadsföring är bemannad av passionerade flugfiskare. RIO har till och med flugfiskekurser (gratis och öppna för alla anställda) som delar denna passion med nykomlingar på fabriken och säkerställer att det alltid kommer att finnas flugfiskare i hjärtat av RIO. När det gäller produkter är RIOs policy inte bara att en fluglina ska fungera (som andra tillverkare anser), utan att leda inom fluglinedesign och ständigt forska och bygga vidare på teknologin bakom fluglinan. RIO var det första företaget som släppte utbytbara spetslinjer, det första företaget som hade densitetskompensation på sina sjunklinor, det första företaget som hade en hållbar löplina, det första företaget som producerade specialspey-gjutning, det första företaget som hade svetsade öglor på framsidan av fluglinorna, det första företaget som producerade en flytande fluglina med en spets som inte sjunker och det första företaget som gjorde en fluglina med två beläggningar samtidigt (något RIOs ledande konkurrent fortfarande säger inte kan göras!). Var och en av dessa innovationer har RIO först köpt till flugfiskaren, och dessa fördelar är ett direkt resultat av att RIO håller kontakten med kravenRIO Fluefiskeutrustning